Jak wybrać tytuł dla powieści?
Wysłanie propozycji wydawniczej do wydawcy to nic innego, jak próba przekonania go do jej publikacji. Wydawca jest najważniejszym podmiotem, którego musisz przekonać, że Twój tekst powinien ujrzeć światło dzienne. Zdecydowanie może w tym pomóc ciekawy, dobrze przemyślany tytuł, który później będzie zachęcał księgarza i czytelnika do zakupu książki, a wydawnictwu ułatwi jej promocję.
Wielu autorów dokłada starań, aby tytuł powieści jak najlepiej odzwierciedlał treść utworu. To jednak nie wystarczy. Często zapominają, że tytuł jest także jednym z najważniejszych elementów promocji, wspierających sprzedaż książki. Dobry tytuł powinien być łatwy do zapamiętania, działać na wyobraźnię i intrygować. Słusznie zauważasz, że pełni on funkcję analogiczną do nazwy produktu. Tytuł, okładka i opis książki stanowią o sile marketingowej danej pozycji oraz jako pierwsze rzucają się czytelnikowi w oczy. Sprawdź to, zaglądając do księgarni internetowych.
Po przesłaniu tekstu do wydawnictwa wybrany przez Ciebie tytuł książki jako pierwszy oceni recenzent reprezentujący wydawcę. Spróbuj go oczarować, zaintrygować lub nawet zaszokować. Pamiętaj, że recenzent w wydawnictwie to nie tylko pierwszy, ale i najważniejszy czytelnik Twojej książki. Ktoś, kto czyta dziesiątki czy setki tekstów dziennie łatwiej zapamięta atrakcyjny tytuł i Twoja propozycja wydawnicza już na początku będzie miała szansę osiągnąć przewagę. Dlatego właśnie przed wysłaniem książki do wydawcy zasięgnij opinii osób obiektywnych i poproś o radę wszystkich, którzy nie przeczytali jeszcze książki. Powiedzą Ci, czy tytuł zainteresował je na tyle, aby poświęcić czas na lekturę.
Zastanów się, czy tytuł nie jest zbyt pretensjonalny, nudny czy niezrozumiały. To ważne, jeśli nie masz rozpoznawalnego nazwiska, które zainteresuje zarówno recenzenta oceniającego propozycję wydawniczą, jak i księgarza czy czytelnika wybierających książkę spośród setek innych pozycji na rynku. Bądź otwarty na późniejsze propozycje wydawcy dotyczące ewentualnej zmiany tytułu. Rolą dobrego wydawcy oprócz opracowania dla książki szaty graficznej i blurba jest upewnienie się, że tytuł książki pomoże jej zaistnieć w świadomości odbiorcy.